Vodná mapa pre Wesnoth
Poznáte hru Bitka o Wesnoth? Je to ťahová stratégia s tematikou fantasy. Môžete si ju zadarmo stiahnuť z webovej stránky a začať hrať. (Vážne, vyskúšajte ju! Potom sa ale vráťte a dočítajte tento článok.) Navyše v nej môžete vytvárať vlastné mapy, kresliť vlastné vojenské jednotky, a písať vlastné príbehy. A potom to všetko môžete uverejniť na internete. Vyskúšajme si to!
Toto je moja prvá mapa do Wesnothu. Hrávam ho už od roku 2003. Vtedy bol v hre iba jeden príbeh, ktorý mal iba 5 alebo 10 scenárov, po ktorých sa zobrazila nejaká správa v zmysle: "Pokračovanie nabudúce." Hehe, staré zlaté časy... ;-) Nemusíte sa báť, dnes už sú všetky oficiálne príbehy v hre dokončené a otestované. No a tak už pár rokov uvažujem, že by som vytvoril aj nejaký vlastný príbeh, akurát som mal vždy niečo iné na práci (napríklad preklad tejto hry do slovenčiny). Teraz som sa ale rozhodol naučiť sa WML (skriptovací jazyk Wesnothu) a vyrobiť pár máp, možno aj nejaký súvislý príbeh. Počas štúdia chcem zároveň písať na web návody na to, čo som sa naučil, nech majú z toho nejaký úžitok aj druhí. Takže toto je prvá mapa, snáď bude nasledovať mnoho ďalších.
Pri inštalovaní hry sa nainštaluje aj editor máp. Spustíte ho (vo Windowse) v menu Štart, ako "Wesnoth | Map Editor". Spustite ho!
Mapy sa vo Wesnothe skladajú zo šesťuholníkových kúskov terénu (nazývaných hexy). Hranice šesťuholníkov sa v hre trochu prekrývajú a zarovnávajú, aby krajina vyzerala prirodzenejšie. Ale v editore máp dávam prednosť jasne viditeľným hranám, čo dosiahnem pomocou položky v menu "Nastavenia | Nastavenia | Ukáž mriežku". Mriežka sa dá zapínať a vypínať aj tlačidlom v pravom paneli. Teraz sú hrany jasne viditeľné, ale v hre to tak nebude. Presnejšie povedané, v hre si takisto môžete v nastaveniach mriežku zapnúť alebo vypnúť.
Veľkosť mapy zmeníme pomocou položky v menu "Edituj | Zmeň veľkosť mapy". Nad správnou veľkosťou netreba dlho špekulovať, dá sa zmeniť aj neskôr.
Keď pohybujete kurzorom myši ponad mapu, na označenom hexe sa ukazujú dva malé šesťuholníkové obrázky. To sú terény nastavené na kreslenie ľavým a pravým tlačidlom myši. V paneli napravo môžete kliknúť na jednotlivé terény ľavým alebo pravým tlačidlom, a tým sa nastaví, že toto tlačidlo bude na mape kresliť tento terén. Terény sú rozdelené do skupín, takže si môžete zobraziť všetky naraz, alebo napríklad iba vodné terény.
Väčšina bojov vo Wesnothe sa odohráva na zemi, druhým najčastejším miestom je podzemie. V hre sú aj lietajúce a plávajúce jednotky, ale väčšina jednotiek chodí pešo, a tak tomu mapy zodpovedajú. A viete čo? To nie je fér! Urobme teraz jednu mapu plnú vody, nech si aj morskí ľudia a morskí hadi môžu užiť poriadnu vodnú bitku. Dáme tam vodné dediny, vodné hrady...
...a nakoniec som ešte jazero obkolesil trávou, pridal za hrsť močarísk, a pár mostov krížom, pretože taká veľká modrá plocha vyzerala dosť nudne. Je tu príliš málo rôznych vodných terénov. Mohli by sme vytvoriť nové, ale teraz nie. Zatiaľ len jednoducho. Predsa len, je to prvá mapa.
Po dokreslení mapy musíme ešte umiestniť štartové pozície hráčov. (Na to je v pravom paneli tlačidlo. Po umiestnení pozícií sa ďalším tlačidlom vrátime do kresliaceho režimu.) Dáme jednu štartovú pozíciu pre hráča číslo 1, a jednu pre hráča číslo 2. Štartová pozícia je miesto, na ktorom sa na začiatku hry objaví veliteľ/ka danej strany. Zvyčajne je to v pevnosti, aby mohol/mohla verbovať jednotky. Ja som sa rozhodol dať na každú stranu po dva hrady a veliteľa/ku umiestniť medzi ne. Mám s tým určité zámery, ale tie prezradím až v inom článku; zatiaľ to skrátka berte ako autorský rozmar.
Keď je všetko hotové, môžeme mapu uložiť napríklad pod názvom "2p_Pool.map" a vypnúť editor. To "2p" na začiatku je zvyčajné označenie mapy na súboj dvoch hráčov. Mimochodom, mapu je rozumné občas ukladať aj počas editovania, pretože svet nie je dokonalý, programy majú svoje muchy, a aj editor môže niekedy spadnúť alebo zmrznúť, hoci by nemal.
Takže kde vlastne máme tú mapu uloženú a ako ju spustíme v hre?
Po spustení programu nájdeme našu mapu v zozname máp na súboje, ku ktorým sa dostaneme pomocou menu "Súboj | Lokálna hra". Mapa nakreslená v editore sa automaticky objaví v hre. Nemôžeme ju však zatiaľ hrať cez internet, pretože na súperovom počítači sa nenachádza. Neskôr si ukážeme, ako uverejňovať veci na internete. Zatiaľ si môžeme mapu vyskúšať proti počítaču, alebo môžeme nechať dvoch počítačových hráčov bojovať proti sebe.
Všetky súbory, ktoré vo Wesnothe vytvoríte, by sa mali nachádzať v adresári "userdata". Jeho presné miesto závisí na vašom operačnom systéme a na verzii Wesnothu. Vo Windowse je to niečo ako "C:\Program Files\Wesnoth 1.4\userdata". Odteraz už budem písať iba "userdata" a vy budete vedieť, čo tým myslím. Takže mapy vytvorené v editore máp sa ukladajú do adresára "userdata/editor/maps", pokiaľ nezadáte niečo iné.
Ešte treba urobiť pár vecí. Napríklad chcem umožniť verbovať iba morských ľudí a morských hadov. Ale to sa nedá urobiť v editore máp, tam možno iba nakresliť terén a umiestniť štartové pozície.
Súvisiace články:
- Vodná mapa pre Wesnoth
- Vodná mapa pre Wesnoth, uverejnená
- Vodná mapa pre Wesnoth, vylepšená
Menovky: wesnoth
1 komentárov:
Wesnoth je geniálna hra. Škoda, že to hráva veľmi málo ľudí.
Najlepšie sú creep wars :P
Zverejnenie komentára
Prihlásiť na odber Zverejniť komentáre [Atom]
<< Domov